Om de laagste BPM te berekenen heb je een aantal gegevens over de auto nodig zoals het merk, model, kilometerstand, datum 1e toelating en het chassisnummer, maar ook de CO2 uitstoot, de standaard uitrusting en de optielijst met prijzen.
De tweede stap die je neemt is het kiezen van het BPM regime. Zoals al eerder genoemd mag je alle formules gebruiken die tussen nu en de 1e toelatingsdatum liggen. Ga niet in één keer uit van je eerste berekening, maar bereken alle formules en kies de meest aantrekkelijke.
Bepaal daarna de BPM afschrijving aan de hand van de leeftijd van de auto. Hiervoor is een speciale afschrijvingstabel, leeftijdstabel of forfaitaire tabel. In werkelijkheid schrijft een auto echter sneller af dan volgens de diverse tabellen. Een handig middel om de hogere afschrijving te berekenen en te onderbouwen is een koerslijst. Een koerslijst die veel gebruikt wordt is die van de ANWB/BOVAG. Deze koerslijst is het meest reëel, want er wordt gekeken naar de gemiddelde staat van de auto.
Tip: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/
Mocht de auto die je wilt invoeren beschadigingen hebben, dan is het verstandig om een taxatierapport te laten opstellen, die de waarde van de auto aangeeft. Houdt er wel rekening mee dat het opstellen van taxatierapport ongeveer 200 à 300 euro bedraagt.
Nu kun je de rest-BPM bepalen. Het bruto BPM minus de afschrijvingen (hoogste afschrijvingspercentage) resulteert in het BPM bedrag dat je moet betalen. Dit bedrag kun je invullen op het BPM-aangifteformulier van de Belastingdienst.
Uitgelicht: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/
Als laatste voeg je de onderbouwing toe aan het aangifteformulier. Dit is de prijslijst van de auto met alle bedragen van mogelijke opties. Maar dat is nog niet alles, want je moet ook een bewijs toevoegen hoe je aan dit BPM bedrag bent gekomen. De Belastingdienst wil heel graag de BPM formule en de berekening met eigen ogen aanschouwen.